Googlat igen då :S

Från Wikingpedia

Panikångest
, känsla av svår ångest, panik och ofta rädsla för sitt liv som uppkommer hastigt och utan någon synbar yttre anledning. Uppstår ofta i pressade situationer men kan för vissa komma till synes oväntat. Vanliga symptom är hjärtklappning, yrsel, ansträngd andhämtning, bröstsmärtor, kvävningskänslor, domningar, känsla av att hjärtat stannar eller tro att man håller på att dö.

En typisk händelse är att en person drabbas av en panikattack en första gång utan yttre anledning, kanske för att han eller hon märkte något märkligt men harmlöst fysiskt symptom och blev rädd, varefter kroppens normala, men obehagliga, adrenalinsvar misstolkas. Efter den obehagliga upplevelsen börjar personen känna rädsla för att det ska hända igen och börjar därför noggrant känna efter i kroppen efter eventuella kroppsliga symptom, tex hjärtslag eller puls, som kan förvarna för en ny attack. Detta ökar drastiskt risken för att det ska hända igen. Känslan av att dö, eller att hålla på att dö, är ofta så stark att man vid den första attacken ofta söker akut läkarvård, vilket man bör, då det kan vara något fysiskt fel, men som regel efter kontroll av tex EKG konstateras ofta panikångest. De flesta inom vården är kunniga inom området och noga med att förklara för patienten att det var korrekt att uppsöka läkare och det är viktigt att man inte känner sig dum, att känslan ofta är såpass kraftig att man fruktar för sitt liv. Det är dock inte ovanligt att man inte känner sig helt övertygad om att det verkligen inte är något fysiskt fel, att man tror att läkaren har missat något.

jag kommer aldrig få veta hur det var egentligen men...


Idag har jag vart och gjort skolarbete, var till Maria och intervjuade och åkte sen till skolan och sammanställde till praktikerseminariumet, gick bra, vi är sååå bra!

I morgon ska jag ringa och terra HC igen, jag måste vara världens jobbigaste patient, men jag MÅSTE ha ett svar, annars blir jag tokig....eller värre, (se ovan).

Idag har Mille man vart hemma med pappsen, tyckte han hade skrällhosta inatt men hade vart bra idag förutom lite rinnande näsa! Sötisen!

Nu ska jag slagga!

Tjo


Kommentarer
Postat av: Linda

Man får vara jobbig =)

2008-10-15 @ 16:29:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0