Gudföräldrar

Eller faddrar som det nu heter....gillar dock gudmor och gudfar bättre ;) Iaf så har jag och Rickard fått den stora äran att bli gudföräldrar till en liten som kommer titta ut i februari, nämligen Sussa och Fredriks liten. Självklart känns det superkul och väldigt hedersfyllt, och det är en uppgift vi kommer ta oss an på största allvar :) Som allt jag tar på mig!

Att vara fadder, det vill säga gudfar eller gudmor, är en hedersam uppgift som sträcker sig långt tillbaka i tiden, ända till andra århundradet efter Kristus. Fadderns uppgift har ändrats genom århundradena. För längre tillbaka var gudföräldrarna en försäkring för barnet genom att de skulle ta hand om barnet om föräldrarna gick bort eller drabbades av ekonomisk ruin. Nu finns det ingen juridisk plikt i samband med ett fadderskap utan det handlar mer om att man som gudförälder bör barnet är lite extra speciellt och att höra av sig i samband med exempelvis födelsedagar, jul och kanske även på dopdagen.

Tjing

PS: Jag längtar hemskt mycket hem till sängen just nu ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0